X
تبلیغات
رایتل
 
بادی کلاسیک ایران
همه چیز درباره تمرین و تغذیه آقایان و بانوان
 
 

دسته : مکمل رژیمی - غذایی

فارماکوکینتیک :   

کارنیتین به آرامی و بطور کامل از دستگاه گوارش جذب می شود. فراهمی زیستی دارو بین 10 تا 15 درصد می‌باشد. کارنیتین توسط فلور میکروبی دستگاه گوارش متابولیزه و عمدتاً از طریق ادرار دفع می‌گردد.

مکانیسم اثر:

کارنیتین یک مشتق اسید آمینه‌ای و یکی از کوفاکتورهای ضروری جهت متابولیسم اسیدهای چرب در قلب، کبد و عضلات اسکلتی بوده و باعث انتقال اسیدهای چرب آزاد از سیتوزول به میتوکندری جهت اکسیداسیون می گردد.

موارد مصرف : 

کمبود کارنیتین اولیه و یا ثانویه (ناشی از دیالیز و بیماری ایدز)، بهبود کارایی-عملکرد- ورزشی در ورزشکاران و بیماران مبتلا به آنژین یا بیماری‌های عروق محیطی، کاهش خستگی ذهنی و جسمی، بهبود اختلالات شناختی در بیماران مبتلا به آلزایمر، بهبود کیفیت خواب و سطح انرژی و مهارت‌های ارتباطی در بیماران مبتلا به سندروم Rett.

مقدار و نحوه تجویز:

کمبود کارنیتین اولیه:

بزرگسالان: 990 میلی گرم دو تا سه بار در روز.

افراد کمتر از 18 سال: دوز دارو با 50 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن، منقسم در دو تا سه دوز شروع شده و به تدریج دوز دارو افزایش می یابد. دوز معمول درمان 50 تا 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت منقسم در دو تا سه دوز است.

کمبود کارنیتین ثانویه:

بزرگسالان: 990 میلی گرم دو تا سه بار در روز.

افراد کمتر از 18 سال: 50 تا 100 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم وزن بدن بصورت منقسم در دو تا سه دوز.

موارد منع مصرف :

حساسیت به کارنیتین و یا هریک از اجزای فرمولاسیون.

موارد احتیاط :

 - اختلال در عملکرد کلیه

 - مصرف در بارداری و شیردهی

این مکمل در دوران بارداری در گروه B می باشد. از آنجا که احتمال ترشح کارنیتین در شیر وجود دارد، مصرف این مکمل در دوران شیردهی باید با احتیاط و تحت نظر پزشک صورت گیرد.

عوارض جانبی:

عوارضی با این مکمل گزارش نشده است. تنها در مواردی ممکن است تهوع و درد معده برای فرد مصرف کننده ایجاد کند

تداخلات داروی : 

تداخلات دارویی مهم و خطرناکی با این مکمل گزارش نشده است

- برخی از فواید مصرف کارنتین :

  - ال کارنتین با انتقال تری گلیسرید ها به میتو کندریها باعث ازبین رفتن چربیها وتولید انرژی میشود

  ال کارنتین اشتها و خستگی را کم کرده واز جمع شدن اسید لاکتیک در عضلات جلوگیری میک -

  - ال کارنتین در بلند مدت منجر به افزایش قدرت و حجم عضلات میگردد

  ال کارنتین فرایند پوکی استخوان را به تاخیر می اندازد -

 - ال کارنتین نیاز به مصرف داروهای قلبی را در افرادی که آنژین قلبی داشتند کاهش میدهد

   - کلیه ها بطور طبیعی کارنتین تولید میکنند در بیماران کلیوی برای جبران کمبود آن مصرف مکمل ال کارنتین توصیه میشود

  - ال کارنتین در مردان به سبب افزایش تعداد اسپرم و کیفیت اسپرم و کمک به باروری مردان توصیه میشود

  - ال کارنتین به مادران شیرده کمک میکند که سریع تر به وزن طبیعی برگردند

  - در بیماران دیابتی نوع دو ال کارنتین در جذب، ذخیره و اکسیداسیون گلوکز نقش کمک کننده ای بازی میکند

 - ال کارنتین با از بین بردن رادیکالهای آزاد ایمنی بدن را افزایش می دهد و از بروز سرما خوردگی فصلی جلوگیری میکند

 - ال کارنتین مغز را از آسیب های مرتبط به سن یا استرس محافظت کرده و مصرف آن در سالخوردگان به عملکرد مغز کمک میکند

منابع غذایی کارنتین:

بالاترین غلظت کارنیتین در گوشت قرمز و محصولات لبنی یافت می شوند. سایر منابع طبیعی که کارنیتین در انها وجود دارد شامل: آجیل و دانه ها (به عنوان مثال:، کدو ، آفتابگردان ، کنجد) ، حبوبات  (لوبیا ، نخود فرنگی ، عدس ، بادام زمینی) ، سبزیجات(مارچوبه ، چغندر ، سیب زمینی ،کلم بروکلی ، جوانه بروکسل  ، سیر ، خردل سبز ، بامیه ، جعفری ، کلم پیچ) میوه ،موز ، غلات (گندم سیاه ، ذرت ، ارزن ، بلغور جو دوسر ، سبوس برنج ، ، گندم ، سبوس گندم ، جوانه گندم) و گرده عسل ، مخمر


ارسال شده در تاریخ : دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 :: 09:27 ق.ظ :: توسط : علی حاجی رحیمیان
آمار وبلاگ
تعداد بازدیدکنندگان: 127575