بادی کلاسیک ایران

همه چیز درباره تمرین و تغذیه آقایان و بانوان

بادی کلاسیک ایران

همه چیز درباره تمرین و تغذیه آقایان و بانوان

سوماتروپین معجزه یا فاجعه؟

 سوماتیوپین چیست؟ 

در پاسخ به این سوال در رابطه با سوماتروپین که سال ها مورد سوء استفاده در ورزش بدنسازی قرار گرفته جمع بندی زیر را داریم: 

 - موارد مصرف در پزشکی: 

سوماتروپین در درمان کوتاه قدی ناشی از کمبود هورمون رشد از جمله در درمان کوتاه قدی سندروم ترنر به کار میرود. که یکی از هورمون های هیپوفیز قدامی میباشد. 

- فارماکوکینتیک: 

نیمه عمر مصرف دارو به دنبال تزریق داخل وریدی 20 - 30 دقیقه و پس از تزریق داخل عضلانی یا زیر جلدی حدود 3 - 5 ساعت است. طول اثر دارو 12- 48 ساعت میباشد.متابولیسم دارو کبدی و دفع ان از طریق صفرا میباشد. 

- منع: 

در هیپو تیروئیدیسم درمان نشده یا تومور های بدخیم خصوصا تومور های داخل جمجمه ای که به طور فعال در 12 ماه گذشته رشد کرده  باشد نباید مصرف کرد. مصرف دارو تنها در بیماران با اپی فیز باز مجاز می باشد. در افراد مبتلا به دیابت ممکن است تنظیم مقدار مصرف داروی ضد دیابت لازم باشد. 

- عوارض: 

تشکیل انتی بادی . واکنش های موضعی الرژیک . درد وتورم در ناحیه تزریق و افزایش خوش خیم فشار داخل جمجمه ای از عوارض جانبی دارو هستند.  

- تداخل:  

استفاده همزمان  مقادیر بالای استرویید های انابولیک و اندروژنها و واستروژن ها و سایر هورمون های تیروئیدی با این داروسبب تسریع بسته شدن اپی فیز ها میشود. 


نکاتی که ذکر شد تماما کاربرد سوماتروپین در علم پزشکی میباشد و اما اکنون به بررسی سوماتروپین در پرورش اندام میپردازیم: 

سوماتروپین یا همان هورمون رشد انسانی امروزه به شدت مورد استفاده ورزشکاران به خصوص بدنسازان قرار گرفته که طبق معمول همه دارو ها دارای عوارض خاص خود میباشد. سوماتروپین ابتدا اکسیر افزایش قد شناخته شد و هنوز نیز در رفع برخی ناهنجاری ها که در بالا نیز یاداور شدیم کاربرد فراوان دارد برای مثال نوجوانانی که در اواخر سن بلوغ و یا پس از سن بلوغ که از رشد نرمال قد برخوردار نیستند پس مراجعه به پزشک متخصص و عکس برداری از صفحات رشد جهت باز یا بسته بودن این صفحات  در صورت صلاح دید پزشک معالج از این دارو استفاده میکنند که در صورت بسته نشدن صفحات رشد اغلب نتایج قابل قبولی میگیرند. 

اما بدنسازان امروزه از سوماتروپین برای رشد عضلات شکم ویا به اصطلاح کات کردن و نمایان ساختن شش تکت های شکم استفاده میکنند و اقدام به تزریق سوماتروپین در نواحی شکم و پهلو ها می کنند. 

-برخی از عوارض سوماتروپین از زبان علی حاجی رحیمیان: 

در این جا برخی از عوارض سوماتروپین رو که خودم به عینه مشاهده کردم براتون توضیح میدم: در واقع همه ما در بدن خود دارای سلول هایی هستیم که طی عوامل مختلفی دستخوش تغییر شده اند.(سلول های سرطانی) که در این جا ازبررسی این عوامل خود داری میکنیم. سوماتروپین یا همان هورمون رشد انسانی باعت تسریع رشد همه بافت ها و در  برخی شرایط استخوان نیزمیشود. سلول های تغییر یافته یا همان سرطانی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و بلافاصله بعد از تزریق این دارو رشد نموده و در اخر به صورت غدد زیر پوستی که اغلب در زیر گره های لنفاوی ران پا یا زیر بغل به وجود می ایند که در مواردی طی جراحی های سرپایی خارج شده و در برخی موارد باعث مرگ مصرف کننده نیز میشوند. 

مورد دیگر ازعوارض این دارو آگرومالی یا افزایش رشد استخوان های جمجمه به ویژه فک می باشد. که در نتیچه چهره ای غیر معمول برای مصرف کننده در پی خواهد داشت. که تقریبا غیر قابل بازگشت خواهد بود. 

چند نکته بالا تنها برخی از عوارض این دارو بود لذا از جوانان عزیز خواهش دارم که بعد از مصرف چند روزه هورمون یا حتی به پایان بردن دوره های هورمونی و استروئیدی و مشاهده نکردن عوارض جدی دوباره مبادرت به مصرف هورمون ها نکنند چرا که اثرات استفاده از استروئید ها 10 تا 15 سال بعد ازمصرف بروز میکنند. در این باره میتوان بدن انسان را از دوره  جنینی که هورمون های رشد در رحم مادر وارد بدن جنین میشوند و  یاد کرد که عوارض ان در سن بلوغ (15 سالگی) از قبیل رویش مو در بدن و صورت. رشد ناگهانی استخوان ها. کلفت شدن صدا و....  میباشد. باتشکر. 


نظرات 6 + ارسال نظر
محمد رضا دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:17 ق.ظ

سلام علی اقا خیلی ممنون از مقاله ای که درباره داروی سوماتروبین نوشته بودید واقعا ممنون

رضا دوشنبه 6 آذر‌ماه سال 1391 ساعت 09:20 ق.ظ

مرسی خیلی مفید بود

هوفر دوشنبه 30 تیر‌ماه سال 1393 ساعت 06:32 ب.ظ

با تشکر از مطلب خوبتون
آیا میشه قبل از مصرف از اثرات عوارض جانبیش روی اشخاص مطمئن شد، یعنی تستی آزمایشی...؟!

bale azmayesh marbote hast

فرزاد شنبه 15 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 11:36 ق.ظ

واقعا ممنوت

Taha پنج‌شنبه 27 شهریور‌ماه سال 1393 ساعت 09:43 ب.ظ

سلام تشکر از توضیحاتون من بدنسازی رو ١ ساله شروع کردم و هدفم علاوه بر سلامتی داشتن بدنی زیبا و فیتنسی هست راجع به سوما خیال منو راحت کردید که مربیم میگفت ضرر نداره این چیزا رو خوندم چشمام ٤ تا شد. در بدنسازی دارویب هست که بی ضرر باشه؟ داروهایی مثل ghrp6 که سطح هرمون رشد را افزایش میدهند بازم ضررهایی مثل سوما رو دارند؟

طراحی وب سایت یکشنبه 11 مرداد‌ماه سال 1394 ساعت 11:20 ب.ظ http://hostirani.com/web-design/

مرسی میخواستم بزنم سوما اما پشیمون شدم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد